Będzie mi miło za każdy zostawiony ślad po sobie w postaci komentarza:)

piątek, 16 grudnia 2016

Antykwariat robótkowy cz. 13 - "Album splotów szydełkowych tunezyjskich"

To już przedostatnia część mojego cyklu;) Ale pewnie w przyszłości pojawi się kilka części uzupełniających jak wynajdę jakieś perełki:)
  Dziś na tapecie:

"Album splotów szydełkowych tunezyjskich" Irena Kotecka 1985 r. wyd. I



Bardzo bogata w wiedzę książka o splotach tunezyjskich. Przyznam szczerze, że nie wiedziałam, że tymi szydełkami można zrobić tak wiele splotów. Ja z tek książki nauczyłam się podstawowych splotów, ale to tylko kropla w morzu możliwości.

Na początku dowiemy się o różnicach między dzianinami wykonanymi szydełkiem zwykłym a tunezyjskim, o numeracji szydełek tunezyjskich, zastosowaniu odpowiedniego splotu do grubości włóczki oraz o nazewnictwie i skrótach graficznych.




Następnie dowiemy się jak wykonać pojedyncze sploty tunezyjskie czyli chodzi tu głównie o oczka łańcuszka, prawe, lewe, złączone razem, słupki, słupki nakładane, pęczki itp. Czyli wszystkie te sploty, które okażą się przydatne, a każdy z tych splotów oprócz opisu wykonania posiada również rysunek poglądowy.




Kolejnym rozdziałem jest  " Wykonywanie dzianiny szydełkiem tunezyjskim". Dowiemy się tutaj m.in. o zwężaniu dzianiny i rozszerzaniu, wykonywaniu pach, dekoltu, dziurek na guziki itp.



Przechodzimy do rozdziału o wykańczaniu gotowych wyrobów na drutach oraz o podstawowych informacjach o postępowaniu z gotową dzianiną. Dowiemy się jak ją prać, prasować, farbować czy łączyć ze sobą.



Następny rozdział to już sploty tunezyjskie, które dzielimy na:
- sploty ścisłe, a w nich wyróżniamy sploty z oczek podstawowych (prawych, lewych i pończoszanych) - mamy tu takie sploty jak. m.in. splot z oczek postępujących prawych, z oczek pończoszanych, wydłużony, dwustronny, gwiazdki, pasy pionowe itp.





Kolejne to sploty słupkowe zwykłe. Wyróżniamy tu m.in, kratkę słupkową, pasy słupkowe, diagonal z wachlarzyków itp., a następnie przechodzimy do splotów ze słupków nakładanych ( wypukłe, zygzakowate, wachlarze, pasy, pętelkowe).




Warto nadmienić, że każdy splot oprócz opisu wykonania posiada graficzny zapis oraz czarno-białe zdjęcie poglądowe.

Następnym rozdziałem są sploty kolorowe. One też dzielą się na:
-sploty kolorowe z oczek podstawowych np. dwukolorowa kratka z oczek pończoszanych nakładanych, splot dwukolorowy kombinowany itp.



- sploty kolorowe słupkowe np. splot trójkolorowy w pasy poziome, splot dwukolorowy w mereżkowe pasy, dwukolorowe wachlarze mijane itp.



- sploty kolorowe ze słupków nakładanych np. trójkolorowa kratka nakładana, splot dwukolorowy pepitka nakładana itp.



- sploty kolorowe tkane np. splot trójkolorowy tkany "Samodział I", tweed itp.



Na koniec rozdział o splotach ażurowych. Znajdziemy tu np. siatkę słupkową, ażurowe pazurki, ażur ze słupków niedokończonych, ażurowy diagonal, ażur z pęczków wachlarzykowych itp.



W sumie znajdziemy tu 103 sploty tunezyjskie, każdy z opisem, schematem graficznym i zdjęciem. Jest to naprawdę bardzo wartościowa pozycja i chyba jedyna o szydełku tunezyjskim:) Jeśli się mylę to mnie poprawcie, ale nie znam żadnej innej książki, która by poruszała tę dziedzinę.

4 komentarze:

  1. lubie splot tunezyjski ale znam tylko podstawowy,,gdzie mozna dostac taka książke??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam na Allegro i chyba tam najprędzej się ją znajdzie;)

      Usuń
  2. Zrobiłam sobie prezent pod choinkę i zamówiłam, jeszcze parę egzemplarzy na allegro jest ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super:) Cieszę się, gdy książki zyskują nowe życie w nowych rękach:)

      Usuń