Antykwariat robótkowy cz. 13 - "Album splotów szydełkowych tunezyjskich"

To już przedostatnia część mojego cyklu;) Ale pewnie w przyszłości pojawi się kilka części uzupełniających jak wynajdę jakieś perełki:)
  Dziś na tapecie:

"Album splotów szydełkowych tunezyjskich" Irena Kotecka 1985 r. wyd. I



Bardzo bogata w wiedzę książka o splotach tunezyjskich. Przyznam szczerze, że nie wiedziałam, że tymi szydełkami można zrobić tak wiele splotów. Ja z tek książki nauczyłam się podstawowych splotów, ale to tylko kropla w morzu możliwości.

Na początku dowiemy się o różnicach między dzianinami wykonanymi szydełkiem zwykłym a tunezyjskim, o numeracji szydełek tunezyjskich, zastosowaniu odpowiedniego splotu do grubości włóczki oraz o nazewnictwie i skrótach graficznych.




Następnie dowiemy się jak wykonać pojedyncze sploty tunezyjskie czyli chodzi tu głównie o oczka łańcuszka, prawe, lewe, złączone razem, słupki, słupki nakładane, pęczki itp. Czyli wszystkie te sploty, które okażą się przydatne, a każdy z tych splotów oprócz opisu wykonania posiada również rysunek poglądowy.




Kolejnym rozdziałem jest  " Wykonywanie dzianiny szydełkiem tunezyjskim". Dowiemy się tutaj m.in. o zwężaniu dzianiny i rozszerzaniu, wykonywaniu pach, dekoltu, dziurek na guziki itp.



Przechodzimy do rozdziału o wykańczaniu gotowych wyrobów na drutach oraz o podstawowych informacjach o postępowaniu z gotową dzianiną. Dowiemy się jak ją prać, prasować, farbować czy łączyć ze sobą.



Następny rozdział to już sploty tunezyjskie, które dzielimy na:
- sploty ścisłe, a w nich wyróżniamy sploty z oczek podstawowych (prawych, lewych i pończoszanych) - mamy tu takie sploty jak. m.in. splot z oczek postępujących prawych, z oczek pończoszanych, wydłużony, dwustronny, gwiazdki, pasy pionowe itp.





Kolejne to sploty słupkowe zwykłe. Wyróżniamy tu m.in, kratkę słupkową, pasy słupkowe, diagonal z wachlarzyków itp., a następnie przechodzimy do splotów ze słupków nakładanych ( wypukłe, zygzakowate, wachlarze, pasy, pętelkowe).




Warto nadmienić, że każdy splot oprócz opisu wykonania posiada graficzny zapis oraz czarno-białe zdjęcie poglądowe.

Następnym rozdziałem są sploty kolorowe. One też dzielą się na:
-sploty kolorowe z oczek podstawowych np. dwukolorowa kratka z oczek pończoszanych nakładanych, splot dwukolorowy kombinowany itp.



- sploty kolorowe słupkowe np. splot trójkolorowy w pasy poziome, splot dwukolorowy w mereżkowe pasy, dwukolorowe wachlarze mijane itp.



- sploty kolorowe ze słupków nakładanych np. trójkolorowa kratka nakładana, splot dwukolorowy pepitka nakładana itp.



- sploty kolorowe tkane np. splot trójkolorowy tkany "Samodział I", tweed itp.



Na koniec rozdział o splotach ażurowych. Znajdziemy tu np. siatkę słupkową, ażurowe pazurki, ażur ze słupków niedokończonych, ażurowy diagonal, ażur z pęczków wachlarzykowych itp.



W sumie znajdziemy tu 103 sploty tunezyjskie, każdy z opisem, schematem graficznym i zdjęciem. Jest to naprawdę bardzo wartościowa pozycja i chyba jedyna o szydełku tunezyjskim:) Jeśli się mylę to mnie poprawcie, ale nie znam żadnej innej książki, która by poruszała tę dziedzinę.

Komentarze

  1. lubie splot tunezyjski ale znam tylko podstawowy,,gdzie mozna dostac taka książke??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam na Allegro i chyba tam najprędzej się ją znajdzie;)

      Usuń
  2. Zrobiłam sobie prezent pod choinkę i zamówiłam, jeszcze parę egzemplarzy na allegro jest ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super:) Cieszę się, gdy książki zyskują nowe życie w nowych rękach:)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty